چشم ثریا

چشم ثریا

چشم ثریا

چشم ثریا

میدان ناوونا در ایتالیا

میدان ناوونا یا پیاتزا ناوونا (Piazza Navona) مشهورترین و زیباترین میدان سبک باروک شهر رم  می باشد که در محل سابق استادیوم دومیتیان Domitian’s (stadium) ساخته شده . این استادیوم در سال ۸۶ بعد از میلاد، توسط امپراتور دومیتیانوس (Domitianus) بنا شده و فرم بیضی آن نیز یادگار این استادیوم می  باشد.  

 

استادیوم مذکور که دارای فضایی بزرگتر از میدان کولیسئوم Coliseums بوده ، بیشتر برای رویدادهای مهم و فستیوالهای ورزشی مورد استفاده قرار می گرفته . 

این محل به نام Circus Agonalis (میدان رقابت و مسابقه) نیز شناخته شده است و بنابر نظریه عده ای از کارشناسان، این نام سهوا به  این آگون ( in agone)  و سپس به ناوون  (navone) تغییر یافته است  که در نهایت به ناوونا نامیده شد. در تور  ایتالیا  به بازدید از این جاذبه معروف بپردازید.

فواره چهار رودخانه (Fontana dei Quattro Fiumi) جذابترین بخش میدان، سه فواره آن می باشند. فواره میانی که بزرگترین آنها نیز می باشد  که  فواره چهار رودخانه نام دارد که بین سالهای ۱۶۴۷ و ۱۶۵۱ و به درخواست پاپ اینوسنت دهم (Innocent X) ساخته شده . طراحی این فواره در ابتدا به فرانچسکو بورومینی (Francesco Borromini) (۱۶۶۷-۱۵۹۹) معمار برجسته و بانفوذ سبک باروک سفارش داده شد، که در نهایت این کار به عهده جیان لورنزو برنینی (Gian Lorenzo Bernini) معمار مشهور دیگر آن دوره و رقیب بورومینی، قرار گرفت و به بزرگترین شاهکار این معمار و نماد تاثیرات نمایشی و دینامیک سبک باروک تبدیل گردید.